Дитина не народжується із сформованим мовленням. Оволодіння мовленням – це складний психічний процес. Мовлення починає формуватись лише тоді, коли головний мозок, артикуляційний апарат, слух малюка досягнуть певного рівня.
Але без мовленнєвого оточення дитини ніколи не заговорить. Щоб у неї з’явилось , а в подальшому і правильно розвивалось мовлення, потрібно мовленнєве середовище.
У більшості випадків діти мають досить різноманітне мовленнєве оточення: спілкування з дорослими і однолітками на дитячих майданчиках, в магазинах, поліклініках, дошкільних закладах і т.д. Але для того, щоб у дитини сформувалась граматично, лексично і фонетично правильне мовлення, важливе правильне мовленнєве середовище вдома.
Основним фактором своєчасного формування правильного мовлення у дитини є грамотне і чітке мовлення дорослого оточення: батьків, бабусь, дідусів та інших близьких людей.
Якщо у дитини спостерігається затримка мовленнєвого розвитку, зверніться до лікарів: невропатолога, отоларинголога, стоматолога. При відсутності неврологічних проблем, нормальному фізіологічному слухові, нормально розвинутому артикуляційному апараті займатись мовленнєвим розвитком дітей вдома.
Для формування лексико – граматичних категорій підберіть картинки на теми: «Іграшки», «Овочі», «Фрукти», «Одяг», «Посуд», «Тварини» і т.д. Запропонуйте назвати картинки, якщо дитина не може цього зробити – назвіть самі, а дитина хай покаже ту картинку , яку назве дорослий. Пограйтесь з дітьми у ігри «Магазин», «Зберемо урожай», «Чого не стало», «Один-багато», «Чарівний мішечок», «Одягни ляльку».
До занять по формуванню лексико – граматичних категорій необхідно додати ігри на розвиток дрібної моторики, артикуляційну гімнастику, ігри на розвиток фонематичного слуху.
- Основна складність для батьків – небажання дітей займатись. Не садовіть дитину за стіл! Розмістіться з нею на килимку чи диван. Всі заняття будуть по правилах гри!
- З дітьми, що мають мовленнєві відхилення, займайтесь щодня.
- Не перевтомлюйте малюка! Починайте заняття з 3-5 хвилин, поступово збільшуйте час до 15-20 хвилин.
- Кращий час для занять – ранком після сніданку, чи у другій половині дня після сну.
- Відкладіть заняття, якщо дитина хвора чи погано себе почуває.
- Користуйтесь наочним матеріалом.
- Не вживайте слово «неправильно»! Хваліть навіть за незначні успіхи.
- Не забувайте заохочувати дитину!
- Користуйтесь додаткової літературою.
Приклад заняття на тему «Іграшки»
Мета: Уточнити і активізувати словник по темі: «Іграшки». Учити утворювати пестливі форми іменників. Розвивати дрібну і загальну моторику, логічне мислення.
Хід заняття
1.Збирання матрьошки (чи пірамідки)
2.Дидактичні ігри.
«Чарівний мішечок» - дитина на дотик визначає іграшку і називає її, а потім виймає з мішечка.
«Що змінилось» - для гри потрібні пари іграшок різного розміру (великий і маленький зайчики, м’ячики …). Дорослий показує дитині іграшку. Потім пропонує закрити очі і в цей час велику іграшку міняє на маленьку.
«Назви ласкаво» - для гри потрібні картинки із зображенням овочів різного розміру. Показуємо картинку з великим помідором: «Це помідор, він великий. А як ти назвеш такий же маленький овоч?
3. Динамічна пауза
Раз, два, три, чотири, п’ять ( стискаємо і розтискаємо кулачки)
Вийшов зайчик погулять, ( показуєм пальцями «зайчика»)
Як нам бути, що робити? ( плескаємо в долоньки)
Треба зайчика зловити. ( одна долонька накриває іншу, ховаючи «зайчика»)
4. Робота в альбомі. Дитина розфарбовує олівцями м’яч і м’ячик.
5. Підсумок заняття, оцінка діяльності дитини.
Тему заняття можна закріпить відповідними віршами.